Slapeloze nachten en slecht slapen

Ik heb af en toe last van slapeloze nachten. Ik slaap dan slecht en lig naar de wekker te staren tot soms wel 3 uur in de nacht. Die nachten breken me op, vooral als om zeven uur de wekker weer gaat. Pfff natuurlijk juist als ik in een diepe slaap verzonken ben. Als een zombie kom ik mijn bed uit en een douche helpt me om goed wakker te worden. Overdag red ik het nog wel, ik kan me goed concentreren op mijn werk en lekker doorpakken. Aan het eind van de middag komt de man met de hamer, ik begin me steeds vermoeider te voelen. Als ik niet op let, lig ik dan savonds al om zeven uur te pitten op de bank. Dat is toch wel een beetje jammer van mijn vrije avond. Dit soort dagen of, liever gezegd, nachten wil ik dan ook liever niet te vaak meemaken.

Slapeloze nachten

Nederlanders hebben veel slapeloze nachten

Gelukkig heb ik die slapeloze nachten maar af en toe. Wel vraag ik me af hoe het voor je is wanneer je regelmatig of vaak slapeloze nachten hebt en uren naar het plafond ligt te staren? Het schijnt zelfs dat bijna 25% van de Nederlanders last heeft van slaapgebrek en aan slapeloze nachten lijdt. Artikel AD over onderzoek CBS.

De gevolgen van slecht slapen

Een goede nachtrust is belangrijk om te herstellen van je drukke dag. Wist je dat de gevolgen van slecht slapen psychisch en fysiek kunnen zijn? Het Trimbos instituut heeft hier onderzoek naar gedaan.

Stress heeft invloed op lekker slapen

Helaas lukt lekker slapen niet altijd. Lig jij ook regelmatig te piekeren in bed waardoor je de slaap niet kunt vatten? Stress heeft invloed op je slaap. Goed slapen werkt stress verlagend. Probeer daarom voor het slapen gaan goed te ontspannen. Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet die je kunnen helpen om lekker te slapen. Ik pas ze zelf ook toe wanneer dat nodig is. Probeer ze uit en ervaar wat jou helpt om weer heerlijk te slapen en uitgerust wakker te worden. Helpen de tips jou niet voldoende, vraag dan een gratis kennismakingsgesprek aan. Samen kijken we wat we kunnen doen aan jouw slaapproblemen.

gratis kennismakingsgesprek

 

 

Tips om slapeloze nachten te voorkomen

Ga op vaste tijden naar bed

Ten eerste is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je op vaste tijden naar bed gaat. Je lichaam gaat aan de vaste gewoonte wennen en ‘weet’ dan dat het tijd is om te gaan slapen.

Voeding voor het slapen gaan

Het is belangrijk dat je op je voeding let, voor het slapen gaan. Hou hierbij rekening met het volgende:

  • Drink na 17.00 uur geen koffie meer. Nog beter; drink hooguit 1 of 2 koppen koffie op een dag en het liefst in de ochtend. Wist je dat je van 3 koppen koffie per dag al slaapproblemen kunt krijgen? Dit geldt overigens ook voor zwarte thee.
  • Drink een ontspannend kopje thee voordat je gaat slapen. Geen gewone thee maar kruidenthee met valeriaan, kamille of citroenmelisse. Deze werken ontspannend op je geest en je lichaam.
  • Drink geen alcohol vlak voordat je gaat slapen. Misschien val je beter in slaap maar je slaapt minder diep, gaat snurken en wordt vermoeid wakker.
  • Eet geen zware maaltijden vlak voordat je naar bed gaat. Voedsel verteert langzamer als je ligt. Je lichaam komt met een volle maag niet toe aan de ruststand die je met slapen nodig hebt.

Ontspannen voor het slapen

Wil je goed kunnen slapen dan helpen de volgende tips om je te ontspannen:

  • Zorg een paar uur voordat je gaat slapen voor minder prikkels. Dus geen tv aan, geen telefoon, geen pc. Voer ook geen heftige gesprekken.
  • Ga een stukje wandelen voordat je naar bed gaat. Beweging en de buitenlucht doen je goed. Ga echter niet uitgebreid sporten voordat je gaat slapen want dan ben je weer te actief.
  • Lees een ontspannend boek, liefst met korte verhaaltjes want dan heb je niet de neiging om het boek in een keer uit te willen lezen.
  • Neem een lekker warme douche of ga in bad.
  • Luister in bed naar een slaapmeditatie of luister naar ontspannende muziek.

Lekker slapen en de inrichting van je slaapkamer

  • Zorg dat je slaapkamer een rustige en koele plek is, opgeruimd met zo min mogelijk rommel.
  • Ook kleuren hebben invloed op je gemoedstoestand en kunnen de oorzaak zijn van jouw slechte nachtrust. Uit onderzoek van Travelodge blijkt dat blauw de beste kleur voor je slaapkamer is, gevolgd door geel, groen, zilver en oranje. Dus pak die kwast en ga aan de slag!
  • Verwijder je mobiele telefoon uit je slaapkamer. Het felle, blauwe licht van het scherm maakt het voor je hersenen namelijk veel moeilijker om in slaap te komen. En bovendien leidt een telefoon natuurlijk heel snel af. Je heb snel de neiging naar een berichtje te kijken en dat geeft weer onrust in je hoofd. Is het bedtijd? Laat je telefoon dan in de woonkamer!

Je wilt af van je slapeloze nachten

Heb jij, ook met toepassing van deze tips, nog steeds last van slapeloze nachten, bijvoorbeeld omdat je maar blijft piekeren? Kijk voor meer tips ook eens bij mijn zeven tips tegen de stress. Kun je je slecht ontspannen en heb je veel last van stress, geef je dan op voor de cursus stress verminderen. Of vraag een gratis kennismakingsgesprek aan. Samen kijken we wat we kunnen doen aan jouw slaapproblemen. Het eerste gesprek is geheel vrijblijvend.

gratis kennismakingsgesprek

Slapeloze nachten