Verminder je stress met deze 10 handige tips

We leven in een snelle en hectische wereld. Met de nieuwe technologische ontwikkelingen zijn we dag en nacht bereikbaar. Door social media lijkt het leven altijd leuk. Als werknemer maak je lange dagen en ben je na werktijd vaak nog bezig met je werk. Je ervaart druk om te presteren, om erbij te horen. Je staat 24 uur per dag ‘aan’ en de balans tussen werk, het gezinsleven en vrije tijd is moeilijk te vinden. Hoe verminder je stress, vraag je je af. Je krijgt van mij 10 handige tips om je stress te verminderen.

Stress is ook positief

Een beetje stress hoort er bij. Heb je een belangrijke presentatie, moet je examen doen of heb je een sollicitatiegesprek dan kan stress positief zijn. Stress helpt je om te focussen en je te concentreren. Echter, teveel stress is niet goed en is op de lange termijn schadelijk voor je gezondheid.

De volgende tips helpen je om je stress te verminderen.

Tip 1: Verminder je stress en leef in het hier en nu

verminder je stress en wees in het nuJe leeft vandaag en niet morgen of gisteren. Het heeft dus geen zin om je met het verleden of de toekomst bezig te houden. Voordat je het weet, vergeet je te genieten van het leven.  Focus je op het hier en nu, geef aandacht aan dat wat je nu doet.

Begin bijvoorbeeld eens met mindful eten. Neem de tijd voor je eten en gebruik daarbij je zintuigen. Hoe proeft het, hoe ruikt het en hoe ziet je eten eruit. Kauw rustig en slik bewust je eten door. Laat je niet afleiden door je mobiel of door een krant te lezen. Je zult merken dat dit rustgevend werkt.

Tip 2: Yoga helpt tegen stress

Ook yoga  helpt tegen de stress, als medicijn tegen de drukte in je hoofd en in je lijf. Yogaoefeningen werken ontspannend. Door de oefeningen en je ademhaling breng je je gedachten tot rust. En daarbij helpen de oefeningen, wanneer je ze regelmatig uitvoert,  ook tegen lichamelijke klachten. Probeer eens de Kindhouding, dit is de meest rustgevende oefening. Ook de Cobra houding en de liggende twist zijn mooie oefeningen die makkelijk zijn uit te voeren. Bekijk de yoga ontspanningsoefeningen.

Tip 3: Plan je agenda minder vol

Een volle agenda zorgt voor een vol hoofd. Wil je meer rust in je hoofd krijgen? Plan dan minder dingen in en neem er ruimer de tijd voor. Er zijn dan gewoon minder dingen om rekening mee te houden en je druk over te maken. Sommige taken kosten meer tijd dan je van tevoren bedacht hebt. Wanneer je deze ruimer inplant, voel je je minder gehaast. 

Tip 4: Schrijf je taken op een lijstje

Schrijf voordat je (werk)dag begint, je taken die je die dag wilt doen, op een lijstje. Je weet dan wat je die dag gaat doen en dit brengt rust in je hoofd. Je hoeft nu niet de hele tijd te denken aan wat je nog moet doen. Je kunt je beter focussen op waar je mee bezig bent. Werk je lijstje af en zie deze langzaam leger worden. 

Tip 5: Verminder je stress met zingen

Regelmatig zingen, werkt stress verlagend. Het is dé manier om je hoofd leeg te maken. Door hardop te zingen daalt je cortisolniveau (dit is het hormoon dat stress veroorzaakt) en stijgt de productie van oxytocin, het gelukshormoon. Ga dus lekker zingen, al is het alleen maar onder de douche. Of nog beter: word lid van een koor dat is ook nog eens goed voor je sociale contacten.

Tip 6: Omring je met planten

Planten hebben een kalmerend effect , ze brengen je stressniveau naar beneden. Je kent vast wel de Aloë Vera of misschien heb je een crème in huis met Aloë Vera als ingrediënt. Het is een geneeskrachtige plant die in allerlei cosmetische en medische middelen wordt gebruikt. Wist je ook dat de Aloë Vera de lucht zuivert. De plant geeft zuurstof af en is erg geschikt voor in je slaapkamer. De plant zou helpen tegen slapeloosheid en zorgen voor een diepere slaap.

Overigens geldt ook voor Lavendel dat deze je stress verminderd. Dit geurende kruid werkt kalmerend en wordt al eeuwen gebruikt bij depressies. Lavendel vind je onder andere terug in massageolie, badolie en douchegel.  Zorg dus voor voldoende groen in huis. Dat staat leuk en is ook nog goed voor je gezondheid.

Tip 7: Neem eens een voetenbad

hoe verminder je stress

Druk-druk-druk, je hebt het druk net als iedereen. Neem dan ook even de tijd voor ontspanning. Zorg goed voor jezelf en neem eens een lekker, ontspannend voetenbad. Zo verminder je je stress en verzorg je meteen je voeten die dat verdienen want ze dragen immers je hele lichaamsgewicht. Mooi meegenomen; je voeten worden meteen zacht en schoon. Je kunt olijfolie in je water doen en na het badje je voeten daarmee inmasseren. Of doe knikkers in je badje en ga daar met je voeten overheen waardoor je ze een soort massage geeft. Voeg ook eens Lavendelolie aan het voetenbad toe. Ruikt heerlijk.  

 

Tip 8: Hoe verminder je stress? Met Hartcoherentie 

Ademen doen we dag en nacht. Ademhaling is, naast onze hartslag, de meest fundamentele activiteit van ons systeem. Wist je dat er een relatie is tussen je ademhaling en je gezondheid? Je ademhaling is met de kwaliteit van je leven verbonden. Adem je verkeerd dan kan dit tot allerlei klachten leiden, lichamelijke en psychische. Verkeerd ademen komt voor bij de meerderheid van de mensen in onze snelle en hectische wereld. Hierdoor kun je veel stress ervaren. 

Door je ademhaling te verbeteren kun je klachten verhelpen en voorkomen. Dit kan met hartcoherentie. Hartcoherentie vermindert stress, verbetert je immuunsysteem en maakt je alerter. Heb je een coherent hart dan zijn hartslag en ademhaling synchroon. Dit kun je trainen. Wil je daar hulp bij? Via mijn online, blended programma oefen je onder meer met hartcoherentie totdat het je goed afgaat.

Tip 9: Neem op tijd en voldoende pauze

Ben je aan het werk, las dan elk uur een kleine pauze in. Haal koffie voor jezelf, loop even een rondje of doe een korte rek- en strekoefening. Dit werkt ontspannend en stress verlagend. Je kunt je daarna ook weer beter concentreren en dat is mooi meegenomen.

Tip 10: Verminder je stress door te wandelen

Ben je druk in je hoofd, veel aan het piekeren? Ga dan naar buiten. Maak een wandeling, bij voorkeur in de natuur of loop in je pauze een blokje om. Laat je mobiel maar even voor wat het is en geef tijdens de wandeling veel aandacht aan je omgeving. Door alles goed in je op te nemen en op te letten wat je ziet, ben je in het nu. Het zorgt ervoor dat je even afstand kunt nemen van je piekergedachten. Je krijgt weer nieuwe energie en kunt er weer tegenaan. Door het maken van een stevige wandeling en hiervan te genieten, maak je het anti-stress hormoon endorfine aan. Een half uurtje wandelen geeft je brein weer nieuwe energie en je kunt daarna weer volop aan het werk. 

Meer tips om je stress te verminderen? Bekijk dan ook mijn 7 handige tips tegen stress. 

Hoe verminder je stress?