Steeds meer mensen worden ziek van de stress

We leven in een hectische tijd, de wereld om ons heen vraagt veel van ons. We krijgen een grote hoeveelheid informatie binnen en denken de hele dag aan een stuk door. We worden geleefd door onze mobiele telefoon en social media en willen de hele dag bereikbaar zijn. Steeds meer mensen worden ziek van de stress. Gelukkig is het wel mogelijk om stress te verminderen, te leren omgaan met stress. Wil jij je stress verminderen? Ik heb 7 bruikbare tips tegen stress voor je op een rijtje gezet.

Weer ontspannen met een van deze 7 tips tegen stress

Je wilt je beter kunnen ontspannen en je stress verminderen. Deze 7 tips tegen stress, gaan je daarbij helpen.  Zowel thuis als op je werk. Heb je het gevoel dat je te druk in je hoofd bent, teveel aan het piekeren? Ben je het overzicht kwijt? Pas dan een of meerdere van de onderstaande tips toe en verminder je stress. 

Tip 1: Lees eens een boek

Je staat de hele dag ‘aan’, hebt van alles te doen en holt maar door. Neem even afstand van de hectiek en lees een boek. Dit hoeft niet in een keer uit, 15 minuten volstaat om weer even op te laden. Zorg wel dat het een boek is dat je afleidt van de dagelijkse gang van zaken , dus géén studieboek. 

Ik heb onlangs nog een leuk boek gelezen over de kat. ‘Van de kat kun je wat leren.’ De kat is stressvrij, rustig, een levensgenieter, nieuwsgierig en zeker onafhankelijk. Daar kun je een goed voorbeeld aan nemen. 

Tip 2: Stop met multitasken 7 tips stress verminderen

Doe één ding tegelijk, stop met multitasken. Doe je veel dingen tegelijk dan kun je je niet voor 100% concentreren op een taak. Je doet misschien het liefst van alles tegelijk maar dan ben je minder productief. Je kan maar aan één ding tegelijk je volledige 100% aandacht geen. Verschillende taken doen waarbij je verschillende hersengebieden nodig hebt, is dus lastig. Je bent effectiever bezig wanneer je je op één ding tegelijk concentreert. Daarbij komen er minder prikkels je brein binnen en krijg je meer rust in je hoofd. Afwisseling van werkzaamheden werkt goed tegen stress. Verschillende dingen tegelijk doen is stressverhogend. Dus stop met multitasken!

Tip 3: Verminder je stress met sporten 

Sporten is goed tegen de stress, door te sporten neemt de productie van stresshormonen af. Sporten is goed voor zowel lichaam als geest. Je krijgt een betere conditie, je bevordert je spijsvertering en daarmee je immuunsysteem. Je voelt je ook gelukkiger tijdens het sporten. Je maakt dan het gelukshormoon dopamine aan. Dopamine geeft je een plezierig gevoel. Bijkomend voordeel is dat je lichaam van sporten moe wordt. Je kunt daarna heerlijk slapen. 

Sport minstens twee keer in de week en zoek een sport uit die bij je past, anders hou je het niet lang vol. Hou je niet van sporten, zorg dan dat je regelmatig gaat wandelen. Als je maar elke dag voldoende beweegt. Ik heb jarenlang aan hardlopen gedaan. Tegenwoordig wandel ik veel. Een half uur per dag is wat neuropsycholoog Erik Scherder ook als advies geeft. En ben je op je werk? Maak er dan een gewoonte van om in de pauze een wandeling te maken. 

Tip 4: Wees eens een keer onbereikbaar 

Door social media ben je nooit meer ‘vrij’, je bent de hele dag bereikbaar, je staat de hele dag ‘aan’. Je kijkt regelmatig op Facebook, Instagram of Linkedin en bent regelmatig actief op whatsapp. Want wie is er niet lid van een of meerdere whatsappgroepen? Ik in elk geval wel en ook ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik mijn berichten check. De constante stroom van informatie zorgt voor een hoop stress. Wil je echt lekker ontspannen, leg je telefoon dan ver weg en sluit je computer af. Durf onbereikbaar te zijn! Gun je brein zijn rust. Ga lekker luisteren naar muziek, doe een spelletje of ga, zonder je telefoon, even lekker naar buiten. Ik plan tegenwoordig elke dag mijn onbereikbaarheid in.

Tip 5: Ruim je rommel op

Netjes in huis betekent meer rust in je hoofd en rommel in je huis zorgt voor rommel in je hoofd. Kom jij wel eens thuis dat je denkt ‘lieve help wat een bende, waar moet ik beginnen?’ En kom je niet veel plezieriger en vrolijker binnen in een opgeruimd huis?

Ik weet nog goed dat ik na een lange en drukke werkdag thuiskwam en de boel eruitzag alsof er een bom was ontploft. Ik liep dan, in een niet al te best humeur, een tijdje gestrest en geërgerd rond om de puinhoop aan kant te maken. Niet al te leuk voor mij en de mensen in mijn directe leefomgeving op dat moment kan ik je vertellen. Chaos om je heen levert je het gevoel op dat je het niet meer onder controle hebt. Dit is nogal stressverhogend. Tegenwoordig houd ik het gelukkig goed in de hand en geniet ik van een heerlijk opgeruimd huis. Opruimen geldt overigens ook voor je bureau. Een opgeruimd bureau werkt prettiger en je kunt je beter focussen op dat wat je aan het doen bent. 

Zoek hulp bij het helpen opruimen

Heb jij moeite met opruimen of heb je teveel spullen in huis? Vraag iemand uit je omgeving om hulp of schakel een professionele opruimcoach in. Google ook eens op de Japanse Marie Kondo, zij is een opruimgoeroe en schreef vier opruimzelfhulpboeken. Hier alvast een link naar tips van opruimgoeroe Marie Kondo

Tip 6: Zorg voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is belangrijk om te herstellen van je drukke dag. Helaas lukt slapen niet altijd. Lig jij ook regelmatig te piekeren in bed waardoor je de slaap niet kunt vatten? Stress heeft invloed op je slaap. Goed slapen werkt stressverlagend. Probeer daarom voor het slapen gaan goed te ontspannen. De volgende tips helpen je daarbij:

  • Zorg ervoor dat je op vaste tijden naar bed gaat. Je lichaam gaat aan de vaste gewoonte wennen en ‘weet’ dan dat het tijd is om te gaan slapen.
  • Drink na 17.00 uur geen koffie meer, drink eens een ontspannende thee.
  • Drink geen alcohol vlak voordat je gaat slapen
  • Eet geen zware maaltijden vlak voordat je naar bed gaat.
  • Zorg een paar uur voordat je gaat slapen voor minder prikkels. Dus geen tv aan, geen telefoon, geen pc.
  • Lees een ontspannend boek, liefst met korte verhaaltjes want dan heb je niet de neiging om het boek in een keer uit te willen lezen.
  • Ga een stukje wandelen voordat je naar bed gaat.
  • Neem een lekker warme douche of ga in bad.
  • Luister in bed naar een slaapmeditatie of luister naar ontspannende muziek.

Tip 7: Neem een huisdier

Mijn laatste tip tegen stress en deze spreekt mij persoonlijk het meeste aan want uit ervaring weet ik dat deze heel erg goed werkt. Neem een huisdier! Je voelt je gelukkiger met een huisdier. Uit onderzoek blijkt dat het zorgen voor een dier een gunstig effect heeft voor het stressniveau. Het leidt je af van andere zaken, zoals je werk. En heb je een hond dan zorgt het uitlaten ervoor dat je lekker buiten komt.  Ik heb een kat (Moon) en ook een kat heeft aandacht nodig.  Moon begroet me elke dag weer enthousiast en zij vindt het heerlijk als ik haar aai. Het aaien en tegen je huisdier aanpraten, zorgt dat je je gelukkiger voelt.

Meer tips tegen stress

Werken de tips tegen stress onvoldoende voor jou en heb jij moeite met ontspannen? Wil je naar een moeiteloos leven zonder stress? Neem dan contact met mij op voor een gratis en vrijblijvend gesprek. We kijken dan samen wat je graag wilt, wat je hierin tegenhoudt, wat dat met je doet en hoe het voor je zou zijn wanneer je je wensen realiseert. Hierbij is ook de online cursus stress verminderen wellicht geschikt voor jou. 


Je stress verminderen met 7 handige tips